۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

ظهور سبک استریم لاینینگ در امریکا

رقابت شدید تجاری ناشی از بحران در آمريكا، علاوه بر اینکه به طراحی محصولات جنبه حرفه ای بیشتری بخشید ، باعث به وجود آمدن سبک استریم لاینینگ شد که منحصراً به پویایی و نوگرایی تعبیر شده است.
استریم لاینینگ ، به همت نورمن بل گيتس، آن چنان رایج شد که گاه آن را با طراحي صنعتي امریکایی در دهه های 1930 و 1940 مترادف دانسته اند. هرچند بعضی از طراحان با این اصطلاح سبک شناختی شدیداً مخالف بودند، در واقع سبک استریم لاینینگ به طور وسیع در تولید محصولات صنعتی به کار گرفته می شد. گاهی آن را بر اساس محاسبات علمی به کار می بردند اما اغلب به دلیل خصوصیات نمادینش و بدون توجیه کارکردی، از آن استفاده می کردند. نمونه تمام عیار برای مورد اخیر ماشين دوخت هاچيكس است كه ارلو هلر آن را در 1936طراحي كرد و ادعا ميشد زيباترين ماشين دوخت جهان است.
. این ماشین مثال نابی از سبک گرایی صرف و عدم توجه به کارکرد مکانیکی بود. خمیدگی برجسته و اقفی بدنه از اهرم دوخت که در جلو وسیله، روی محوری عمودی عمل می کرد، تا عقب ادامه داشت : شکلی که بیانگر سرعت بود ، برای شیئی ایستا مورد استفاده قرار گرفته بود. با این حال نماد سرعت و نوگرایی، نمادی جذاب بود و لزوماً کارآیی شی ء را تضعیف نمی کرد ، حتی اگر بیانگر کارکرد آن نبود. این نوع استفاده از سبک استریم لاینینگ آن چنان رایج شد که حکایت می کنند تابوت سازی از طراحش خواسته بود تا تابوت های جدید را به این سبک طراحی کند.
با این همه چنین افراط هایی نباید باعث شود که دستاورد واقعی استریم لاینینگ یعنی ترکیب موثر تکنولوژی و زيبايي شناسي را که در کار برخی از طراحان مهندسی دیده می شود، نادیده بگیریم. منشاء اولیه آن را می توان در مطالعات قرن نوزدهم درباره موجودات زنده و بررسی کارآیی شکل بدن ماهي ها وپرندگان ، ردیابی کرد. این ایده ها در طرح زيردريايي ها و بالون های موتوردار به کار گرفته شد و در هر دو مورد باعث ایجاد شکل هایی دراز و باریک شد که برای نفود بهتر در جریان آب و هوا در جلو نوک تیز ، و برای کاهش تلاطم و نیروی مقاومت جریان آب یا هوا در عقب بتدریج باریک می شدند.
حدود سال 1900 شکل قطره اشک به عنوان شکلی که کمترین مقاومت را در برابر آب و هوا داشت ، پذیرفته شده بود. در سال1914 شركت اتوموبيل سازي كاستانيا و در سال 1921ف ادموند رومپلر آلماني كه طراح هواپيما بود اين شكل را به طور شهودي انتخاب كردند . در سال 1921 زمانی که پل جاراي مهندس مجارستاني متخصص ساخت زيپلن در كارخانه فريدريش شافن شروع به آزمايش اتوموبيلهاي استريم لاینی در تونل باد جدید كارخانه نمود، این سبک به نقطه عطف خود رسید. شکل هایی که او ابداع کرد از لحاظ علمی نقش استریم لاینینگ را در افزایش سرعت و استحکام توجیه کرد و در طراحی اتومبیل در اروپا طی سالهای بین دو جنگ تاثیر عمیقی برجای گذاشت.
منبع: طراحي صنعتي جان هسكت ترجمه غلامرضا رضايي نصير

هیچ نظری موجود نیست: